Mikko Pitkänen nimitetty Digi- ja väestötietoviraston Digitalisaation tukipalveluista ja yhteentoimivuudesta vastaavaksi johtajaksi
Tekniikan tohtori Mikko Pitkänen on nimitetty digitaalisten tukipalveluiden ja yhteentoimivuuden johtajaksi Digi- ja väestötietovirastossa 1.1.2020 lukien.
Pitkäsen johtama yksikkö vastaa mm. Suomi.fi-palvelujen, sähköisen tunnistamisen palvelujen sekä varmennepalvelujen omistajuudesta. Yksikön vastuulla ovat myös julkisen hallinnon digitalisaation, digitaalisen turvallisuuden, tiedonhallinnan ja yhteentoimivuuden asiantuntijapalvelut sekä suositusten ja ohjeiden tuottaminen.
Mikko Pitkänen on aloittanut Väestörekisterikeskuksessa Suomi.fi-palvelujen pääarkkitehtinä. Pitkänen on toiminut valtiovarainministeriöstä siirrettyjen tiedonhallinnan informaatio-ohjauksen ja digitaalisen turvallisuuden tehtävien kokonaisuudesta vastaavan ryhmäpäällikön tehtävässä tammikuusta 2018 lähtien. Ennen Väestörekisterikeskusta Pitkänen on työskennellyt Patentti- ja rekisterihallituksessa IT-arkkitehtinä, projektipäällikkönä ja patenttitutkijana. Sitä ennen hän on toiminut tutkijana ja projektipäällikkönä kotimaisissa ja kansainvälisissä tehtävissä (mm. Aalto-yliopistossa ja CERNissä Sveitsissä).
"Olen iloinen tehtävästäni Digitalisaation tukipalveluiden ja yhteentoimivuuden parissa. Kohtaamme digitaalisia palveluita yhä useammin elämämme arkisissa tai yllättävissä tilanteissa ja usein ne turvaavat taustalla myös meille kasvokkain tarjottavia palveluita. Elämäämme helpottavien palveluiden turvaaminen kaikille käyttäjille taidoista ja elämäntilanteesta riippumatta on innostava haaste, jonka ratkaiseminen yhteentoimivan palveluekosysteemin keinoin tulee olemaan tärkeä tehtävä maailman parhaaksi kehittyvälle virastollemme", Pitkänen sanoo.
Digi- ja väestötietovirasto aloittaa toimintansa 1.1.2020, kun Väestörekisterikeskus, maistraatit ja Itä-Suomen aluehallintovirastossa toimiva Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö yhdistyvät yhdeksi virastoksi. Virastossa työskentelee yli 800 henkilöä. Viraston tehtävänä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin. Virasto toimii useilla paikkakunnilla Suomessa.
Lisätietoja
Johtaja (tuleva ylijohtaja) Timo Salovaara, puh. 0295 535 303
Mikko Pitkänen, puh. 029 553 5092
Sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation