Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen yhdistyvien kehittämishankkeiden toimeenpano käynnistyy
Maistraattien, Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön tehtävät yhdistetään 1.1.2020 alkaen. Uuden viraston vastuulle tulee maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen kaikkien palveluiden tuottaminen. Meneillään olevat kehityshankkeet yhdistämällä varmistetaan uuden viraston palveluiden ja asioinnin asiakaslähtöinen kehittäminen.
Väestörekisterikeskuksen HETI-kehittämishankeen keskeinen painopiste on maistraattiasioinnin digitalisoinnissa. Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö puolestaan on aloittanut maistraattien sähköisen asioinnin, asianhallinnan ja arkistoinnin kehittämisen Digi3A-hankkeen puitteissa. Hankkeiden yhdistäminen mahdollistaa vuoden 2020 alusta syntyvän uuden viraston palvelutuotannon yhdenmukaisen kehittämisen ja nykyisten järjestelmien täysimääräisen hyödyntämisen. Väestörekisterikeskus johtaa kokonaisuutta, ja käytännön toteutus tehdään yhteistyössä maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön ja maistraattien kanssa.
”Hankkeissa yhteistyö on arvokasta esimerkiksi prosessien digitalisaation valmistelussa. Yhteistyö tulee olemaan tärkeässä roolissa myös, kun jatkamme kansalaispalveluiden kehitystyötä ja asiankäsittelyn tehostamista”, toteaa kehityspäällikkö Reko-Aleksi Renvik Väestörekisterikeskuksesta.
Hankekokonaisuuden toimeenpano on alkanut, ja sen tuloksena julkaistaan vuoden 2018 aikana muun muassa nimen muuttamiseen ja väestötietojärjestelmän otteisiin liittyviä palveluita. Holhoustoimen kehittämiseen liittyvien palveluiden julkaiseminen käynnistyy vuoden 2019 alkupuolella.
Palveluissa hyödynnetään mahdollisimman paljon olemassa olevaa Suomi.fi -palveluarkkitehtuuria, mikä nopeuttaa palveluiden julkaisua ja mahdollistaa yhtenäisen käyttökokemuksen. Hankekokonaisuudessa käytetään ketterän kehityksen menetelmiä, jotta syntyvät parannukset ovat heti käytettävissä. Muutokset tulevat näkymään maistraattien jokapäiväisessä työssä ja palveluissa.
Lisätietoja
kehityspäällikkö Reko-Aleksi Renvik, Väestörekisterikeskus, 0295 535 289
kehityspäällikkö Heidi Gillberg, Väestörekisterikeskus, 0295 535 073
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation