Kokonaisarkkitehtuuri auttaa päätöksenteossa – Arkkitehtuuripankki on mallintajien yhteinen työkalu
Arkkitehtuuripankki tukee julkishallinnon digitalisaatiota ja organisaatioiden kokonaisarkkitehtuurityötä. Arkkitehtuuripankki.fi-palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille ja arkkitehdeille luotu palvelu. Palvelussa voi mallintaa oman organisaation arkkitehtuuria ja organisaatioiden yhteisiä arkkitehtuureja. Mallinnukset voi myös julkaista kaikkien käyttäjien nähtäviksi ja hyödynnettäviksi.
Mihin Arkkitehtuuripankkia voi käyttää?
Esimerkiksi kunta tai kaupunki voi hyödyntää Arkkitehtuuripankkia miettiessään, miten järjestetään kuntalaisen pääsy lääkäriin tai muuhun palveluun. Arkkitehtuuripankissa kehittäjä voi mallintaa, mitä kaikkia järjestelmiä, organisaatioita, tietoa ja toimenpiteitä tämän toteuttamiseen tarvitaan. Miten lääkäriaika varataan, minne tieto kulkee ja minne sen pitäisi kulkea. Lisäksi voidaan kuvata, minkälainen tekninen alusta palvelulle tarvitaan. Esimerkiksi tämän kokonaisuuden voisi mallintaa kuvana Arkkitehtuuripankkiin ja samaa kuvaa voisivat muutkin kunnat tai toimijat hyödyntää vastaavia asioita pohtiessaan. Jokaisen ei tarvitse aloittaa aivan alusta, kun toisten työstä voi löytyä lähes valmiita ratkaisuja.
Arkkitehtuuripankki ohjaa yksittäisen organisaation kokonaisarkkitehtuurityötä tietohallintolain ja JHS 179 -suosituksen mukaisesti.
Kuka voi käyttää Arkkitehtuuripankkia?
Palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille tarkoitettu palvelu. Ohje käyttöoikeuksien tilaamiseen löytyy osoitteesta www.arkkitehtuuripankki.fi. Sovithan ennen käyttöoikeuksien tilaamista asiasta oman organisaatiosi sisällä.
Arkkitehtuuripankissa on tällä hetkellä yli tuhat käyttäjää erilaisista julkishallinnon organisaatioista, kuten ministeriöistä, virastoista, maakunnista ja kunnista.
Muutamia esimerkkejä Arkkitehtuuripankin hyödyntämisestä eri organisaatioissa:
- Vantaan kaupunki mallinsi ketterän kokonaisarkkitehtuurityön mallin
- Valtiovarainministeriö mallinsi yhtenäispolitiikan sote- ja maakuntauudistuksen digipalveluille
- Helsingin kaupunki mallintaa toiminnan kehittämistä ja tukemista omassa Arkkitehtuuripankki-ympäristössään
- Valtori mallinsi palvelunsa uudelleenkäytettäviksi mallinnuskomponenteiksi Arkkitehtuuripankkiin
- Evira kuvasi palveluun useita tietojärjestelmähankkeita
- Väestörekisterikeskus mallintaa palvelussa virastofuusion toteutusta
- Useampi organisaatio on kuvannut kokonaisarkkitehtuurinsa Arkkitehtuuripankkiin
- Apotti-hanke ryhtyy käyttämään Arkkitehtuuripankkia toiminnan kehityksen tukena
Kuka Arkkitehtuuripankki-palvelun tarjoaa?
Arkkitehtuuripankin julkishallinnon kehittäjille tarjoaa Väestörekisterikeskus, jonka yksi keskeinen tehtävä on tukea julkishallinnon digitalisaatiota. Teknisen toteutuksen toimittaa QPR Software Oyj. Palvelu sisältää ohjelmistoratkaisun sekä käytön tuen QPR Software Oyj:n kautta.
Miten Arkkitehtuuripankki kehittyy seuraavaksi?
Väestörekisterikeskus kehittää palvelua jatkuvasti yhteistyössä teknisen kumppanin, QPR Software Oyj:n kanssa. Lähiaikoina Arkkitehtuuripankki alkaa tarjota tukea tietosuoja-asetuksen mukaiseen kehitykseen ja todentamiseen. Palveluun tulee myös mukaan muun muassa Suomi.fi:n ja Valtorin palvelukirjastot. Suunnitelmissa on myös mahdollistaa sisältöjen katselu ilman tunnuksia. Tällä hetkellä kaikki sisällönkatselu vaatii käyttäjätunnuksen. Erillisympäristö TUVE-toimijoille on myös suunnitteilla.
Lean ja tekoäly osaksi kokonaisarkkitehtuurityötä
Arkkitehtuuripankki tukee lean-työskentelyä. Lean kokonaisarkkitehtuuri on jo käytössä edistyneimmissä kokonaisarkkitehtuureja hyödyntävissä organisaatioissa. Kehitystyössä siirrytään yhä enemmän prosessimaiseen ja ketterään kehittämiseen.
Arkkitehtuuripankin mallinnuspalveluun on jo saatavilla tekoälyyn perustuva laajennus, joka tuottaa automaattisesti prosessikuvauksia ja kuvauksiin voidaan liittää prosesseihin liittyviä mittaristoja.
Tervetuloa Arkkitehtuuripankin käyttäjäksi!
Lisätietoa:
Väestörekisterikeskus, Kehityspäällikkö Hannu Ojala, p. 02 9553 5123, [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation