Keski-Pohjanmaalla näyttävä digitukikiertue tavoittaa pienetkin paikkakunnat
Keski-Pohjanmaalla digituki lähtee tien päälle 11 paikkakunnalle. Kiertuelistalla on niin Kälviä, Kokkola kuin 800 asukkaan Lestijärvi. Ajatuksena on tavoittaa erityisesti digisyrjäytymisen uhkassa olevia myös pieniltä paikkakunnilta. Juuri niiltä paikkakunnilta, joista kasvokkaispalvelut todennäköisimmin lähtevät.
”Kuntalaiskyselyssä tuli ilmi, että digituelle on tarvetta. Se ei ole myöskään vain ikäihmisten asia. Nuoret eivät esim. tunne Kelan tai verottajan palveluita. Haasteena voi olla osaamisen lisäksi asenne tai esimerkiksi tarvittavien yhteyksien tai laitteiden puute”, taustoittaa projektipäällikkö Heidi Luomala eKeski-Pohjanmaa hankkeesta.
Siitä se kiertue sitten lähti
Kyselyn tuloksia purkaessaan Luomala sai idean, että digituen kanssa lähdettäisiin kiertueelle pienille paikkakunnille. ”Sitten vaan luuri käteen ja soittelemaan mahdollisille paikallisille yhteyshenkilöille. Aina joku tuntee jonkun, joka voisi lähteä mukaan tai jolta voisi saada apua kiertueen yksityiskohdissa.”
Tartu digiin -kiertueen avajaistapahtuman starttasivat Ernest Lawson ja vt. maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen. Avajaistilaisuuteen osallistui 300 kokkolalaista.
Kiertueen koordinoinnin paikkakunnilla hoitaa 13 ihmisen porukka. Mukaan ilmoittautui hallintojohtajaa, kirjaston osastonjohtajaa, yhdistysten katto-organisaation edustajaa, yritysneuvojia, kaupungin/kunnan työntekijöitä. Apuvoimia saatiin myös kunnista sekä maakunta- ja soteorganisaatio Soitesta. Kukin vastasi oman alueensa järjestelyistä. Luomala hoiti yhteydenotot viranomaisiin ja kiertueen yhteistyökumppaneihin.
Kiertueen yhteistyökumppaneiden rekrytointi oli Luomalan mukaan järjestelyissä haasteellisin vaihe. ”Mutta kun sai kumppanit ymmärtämään, mitä he oikeasti voivat saada tällaisesta yhteisvoimin tehtävästä kiertueesta, lähtivät he innostuneesti mukaan. Esimerkiksi uudistumassa oleva eKokkola tai Kelan sähköiset palvelut. Nythän on hyvä tilanne kysyä kuntalaisilta, mitä he palveluilta toivovat ja samalla opastaa heitä verkkopalvelun käytössä. Maakunnalliselle Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitelle näkyvyys pikkupaikkakunnilla ja kuntalaisten kohtaaminen on myös tärkeää.”
Hyvin Excelissä suunniteltu on puoliksi tehty
Aikataulut, tilat ja kunkin toimijan tehtävät koottuna exceliin, tiivis ydinryhmä ja kolme hyvin organisoitua palaveria ja kiertueen suunnitelma oli valmis. Suunnittelu alkoi syys-lokakuun vaihteessa ja tammikuussa kiertue oli valmis starttaamaan tien päälle.
”Tärkeää oli hyödyntää paikkakuntalaisten omia näkemyksiä ja hiljaista tietoa suunnittelussa. Esimerkiksi Lestijärven kunnasta kuulimme, että tiettynä päivänä eläkeläisillä on tapaaminen ja silloin kirkonkylälle saapuu ihmisiä myös syrjäkyliltä. Ei ole sattumaa, että olemme Lestijärvellä juuri tiistaina.”
Kustannuksia 11 kunnan kiertueesta on syntynyt noin 6 000 euroa – summa on varsin kohtuullinen, kun avajaistapahtuman käynnisti Ernest Lawson. Näkyvyyttä kiertue on saanut niin lehti-ilmoittelussa, kiertuejulisteissa sekä tienvarsien diginäytöillä ja kumppaneiden omalla ilmoittelulla mm. somekanavilla. ”Saimme mm. kiertueen yhteistyökumppaneilta hyviä alennuksia. Lisäksi pystyimme hyödyntämään ydinverkoston osaamista – saimme esimerkiksi apua viestintäsuunnitteluun ja käännöspalveluihin Keski-Pohjanmaan liitosta.”
Julkishallinnon lisäksi mukaan kumppaneiksi on saatu myös pankkeja, Gigantti ja Veikon Kone, tietoliikenneyhtiö sekä Keski-Pohjanmaan kirjapaino paikallislehtineen.
”Kiertueella vierailleet kuntalaiset ovat jo kyselleet, järjestetäänkö kiertue vielä uudelleen”, Luomala kertoo ilahtuneena.
5 vinkkiä digitukikiertueen suunnitteluun
- Hyvä suunnittelu on ydinjuttu. Aikataulut, tilat, vastuut exceliin.
- Paikalliset ihmiset kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun, sillä heiltä saa paljon hiljaista tietoa.
- Kiertueen yhteistyökumppaneiden tulee oivaltaa kaikille yhteisestä teemasta, miten he itse hyötyvät osallistumisesta
- Matalan kynnyksen tapahtuma saa olla kotikutoinen. Liian hienot puitteet helposti karkottaisivat oikean kohderyhmän
- Kun alueella on keskenään erilaisia paikkakuntia 800 asukkaan kirkonkylistä isoon kaupunkiin, pitää suunnittelussa huomioida erityispiirteet. Paikallistuntemus auttaa tässäkin.
Tuija Leivo-Rintakorpi Väestörekisterikeskuksen digitukitiimistä Kälviän Tartu digiin -tilaisuudessa. Tilaisuuteen osallistui 80 henkilöä, joista monella oli paljon kysyttävää myös digituen pisteellä.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation