KaPA-ohjelma alitti budjetin – Suomi.fi-palvelut ovat valmistuneet aikataulussa
OwalGroupin tekemä riippumaton loppuarviointi Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelmasta (KaPA) on valmistunut. Ohjelmaa pidetään onnistuneena muun muassa realististen tavoitteiden, aikataulussa pysymisen ja resurssien suhteen. Ohjelma saatiin toteutettua alle suunnitellun budjetin ja ohjelmassa rakennetut Suomi.fi-palvelut valmistuivat aikataulussa.
Nyt julkaistun loppuarvioinnin mukaan KaPA-ohjelma on onnistunut aloittamaan laajan, koko julkishallintoa koskevan toimintakulttuurinmuutoksen, joka auttaa toimimaan asiakaslähtöisemmin ja keskittämään tukipalveluita. Ohjelma on myös avannut uusia mahdollisuuksia valtion ja kuntien yhteistyöhön.
Vuonna 2014 alkaneen ohjelman tavoitteena on ollut muun muassa yksinkertaistaa ja helpottaa kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen asiointia viranomaisten kanssa. Lisäksi tavoitteena on ollut tietojen yhteiskäytön parantaminen sekä yritysten liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen julkishallinnon kanssa. Arvioinnin mukaan ohjelman tavoitteita on pidetty ”oikeina tai vähintään toimintaa oikeaan suuntaan ohjaavina”. Liiketoimintamahdollisuuksien luominen yrityksille on jäänyt arvion mukaan tavoitteissa taustalle.
Ohjelma saa kiitosta siitä, että se on onnistunut pysymään aikataulussa. Etenkin ketterän kehittämisen malli on tukenut tavoitteiden saavuttamista. Vahvuudeksi on nähty sitoutunut ja osaava henkilöstö sekä ohjauksessa että operatiivisessa työssä.
”Hienoa, että KaPA-ohjelma nähdään merkittävänä toimintatapojen uudistajana julkishallinnossa. Olemme hyödyntäneet ohjelmassa uudenlaisia toimintatapoja, mikä on omalta osaltaan auttanut saavuttamaan ohjelman tavoitteet”, sanoo valtiovarainministeriön digitalisaatioyksikön päällikkö, tietohallintoneuvos Maria Nikkilä.
KaPA-laki on vauhdittanut käyttöönottoja
Raportin mukaan suurin osa KaPA-ohjelmassa tuotetuista Suomi.fi-palveluista on valmistunut pääosin aikataulussa, ja isot valtionhallinnon organisaatiot on saatu hyvin mukaan. Käyttöönottojen haasteena on, että organisaatiot pitävät Suomi.fi-palveluita hyödyllisinä julkishallinnon kannalta, mutta eivät niinkään oman toimintansa kannalta. Heinäkuussa 2016 voimaan astunut ns. KaPA-laki on vahvistanut merkittävästi ohjelmassa tuotettujen palveluiden merkitystä ja käyttöönottoa. Vaikka laki onkin vauhdittanut käyttöönottoja, organisaatiot ovat toivoneet käyttöönotoilta ja palveluilta vielä enemmän asiakaslähtöisyyttä.
Loppuraportin mukaan KaPA-ohjelman sisäinen viestintä on toiminut avainhenkilöiden välillä hyvin. Eri viestintämuotoihin esimerkiksi verkossa ja tapahtumissa on oltu tyytyväisiä, mutta toisaalta tietoa on koettu olevan liiankin monessa paikassa. Raportti suosittaa, että Suomi.fi-palveluja käyttöönottaville organisaatioille tulisi viestiä jatkossa ennakoivasti ja käytännönläheisesti. Arvioinnin mukaan nyt syksyllä alkaneen kansalaisviestinnän onnistuminen on tärkeää, jotta ohjelman vaikuttavuutta saadaan viestittyä eteenpäin.
Suomi.fi-palvelut valmiita – Suomi.fi-tunnistus ja -valtuudet aktiivisesti käytössä
KaPA-ohjelmassa on toteutettu neljä hanketta: Palveluväylä, Sähköinen tunnistus, Roolit ja valtuutukset sekä Palvelunäkymät. Kaikki Suomi.fi-palvelut ovat valmistuneet teknisiltä ratkaisuiltaan ohjelmakauden aikana.
Arvion mukaan Suomi.fi-palveluväylä ja Suomi.fi-tunnistus ovat yltäneet suurimpaan osaan tavoitteistaan. Myös Suomi.fi-valtuuksissa on luotu ”vakuuttava startti”, sillä toisen puolesta asiointien määrä ylitti syksyllä 2017 yli miljoonan rajapyykin.
Palvelunäkymät-hankkeeseen kuuluvat Suomi.fi-verkkopalvelu, Suomi.fi-palvelutietovaranto ja rekisteritietojen tuominen verkkopalveluun. Arvion mukaan Suomi.fi tarjoaa vasta vähän uusia palveluita ja sivusto on edelleen osittain kehitysvaiheessa. Palvelutietovarannon käyttöönotot ovat sujuneet ennakoitua paremmin, kun taas rekisteritietoja on tuotu Suomi.fihin tavoiteltua vähemmän.
”Suomi.fi-palveluiden käyttöönotot ja kehittäminen eivät suinkaan pääty tähän. Väestörekisterikeskuksella tulee jatkossa olemaan yhä vahvempi rooli digitalisoinnin edistäjänä. Työmme kulmakivenä ovat digitaaliset asiakaslähtöiset palvelut sekä kansalaisille että organisaatioille”, sanoo Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari.
Arviointi suosittaa, että valtiovarainministeriö varmistaa jatkossa riittävän resursoinnin ja ohjauksen Suomi.fi-palveluiden käyttöönotolle. Ohjelman päättyessä toimintamallin on oltava selkeä, jotta palveluiden jatkuvuus voidaan taata. Palveluiden jatkokehittämisessä ja viestinnässä tulee huomioida organisaatioiden ja loppukäyttäjien näkökulmat.
Arviointiraportti kansallisen palveluarkkitehtuurin -sivulla
OwalGroupin riippumaton loppuarviointi perustuu aineistoanalyyseihin, haastatteluihin, virastoille ja ministeriöille sekä kunnille teetettyyn sähköiseen kyselyyn sekä case-analyyseihin. KaPA-ohjelmaa on arvioitu myös syksyllä ja keväällä 2016.
Lisätietoja:
Valtiovarainminsteriö, digitalisaatioyksikön johtaja, tietohallintoneuvos Maria Nikkilä, p. 0295 530 514, maria.nikkila(at)vm.fi
Väestörekisterikeskus, ylijohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, janne.viskari(at)vrk.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation