Smidig verksamhet trots coronapandemin tack vare digitalisering av offentlig förvaltning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata genomförde en enkät i maj om hur coronapandemin har påverkat den digitala verksamheten och säkerheten inom den offentliga förvaltningens organisationer. Enkäten besvarades av 136 organisationer.
Med hjälp av enkäten ville man utreda hur övergången till distansarbete har gått och hur lagstadgade uppgifter har skötts, hur datasystem och elektroniska tjänster har stött verksamheten enligt beredskapslagen och hur digital säkerhet har förverkligats i den offentliga förvaltningens organisationer under coronapandemin.
Verksamheten har fungerat bättre än väntat i den offentliga förvaltningens organisationer
Utifrån enkätsvaren kan man konstatera att övergången till distansarbete och tillhörande tekniska lösningar har fungerat bra. Tillgången och säkerheten har hållits på en hög nivå för lagstadgade tjänster, även om användningen av e-tjänster har blivit allt vanligare. Nästan alla organisationer som svarat på enkäten berättar att situationen är lika bra som före coronaviruspandemin, om inte till och med bättre. Datasystemen har stött verksamheten enligt beredskapslagen väl.
"Vår förhandsuppfattning var att våren har gått bra, men i en del organisationer har den till och med gått bättre än väntat. Man ska dock inte invagga sig i detta, eftersom nätbrottslingar tar aktivt fram nya metoder för att utnyttja störningssituationer som coronakrisen", säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, om enkätresultaten.
Nya hot mot digital miljö under kontroll
Coronapandemin har krävt att organisationer utvecklar alla delområden av digital säkerhet. Ur svaren framkommer de tre vanligaste hoten mot den digitala verksamhetsmiljön, som har förekommit i minst hälften av de organisationer som svarat på enkäten:
- störningar i distansförbindelser (81 %)
- Störningar i datakommunikationskapaciteten (62 %)
- Nya typer av bedrägerier eller attacker via e-post (59 %)
Man har dock kunnat reagera även på nya hot och lyckats hantera medförande risker väl. Man har till exempel fått problemen med distansförbindelser bättre under kontroll efterhand. I praktiken har det alltså inte skett några nämnvärda förändringar i organisationernas digitala säkerhet jämfört med tiden före corona.
"Den offentliga diskussionen har tagit upp samma frågor som kommit i topp i vår enkät, så i det avseendet överraskar resultaten inte. En positiv sak är att vi inte känner till några omfattande cyberattacker mot den offentliga förvaltningen som skulle ha lyckats", konstaterar ledande specialsakkunnig Kimmo Rousku vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som ansvarat för att genomföra enkäten.
Organisationer önskar enhetliga anvisningar och nätverksbaserat arbete
Ett av målen med enkäten var att kartlägga hur den digitala säkerheten kunde utvecklas inom den offentliga förvaltningens organisationer. I svaren önskade man enhetliga anvisningar för distansarbete och för att säkerställa säkerheten i nya digitala tjänster samt förfaranden för att dela erfarenheter och samarbeta.
"Enkätresultaten visar att det långsiktiga arbetet i Finland för att utveckla digitala tjänster och trygga deras säkerhet ligger bakom denna goda situation. Dock kan man aldrig komma upp till 100 % säkerhet, så organisationerna bör målmedvetet fortsätta utveckla de olika delområdena av säkerhet. Till hjälp för detta har vi börjat arbetet för att tillsätta fem expertgrupper och starta nätverksverksamheten inom VAHTI-verksamheten", sammanfattar Rousku, som är generalsekreterare för ledningsgruppen för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (VAHTI). Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för VAHTI-verksamheten.
Resultaten av enkäten diskuteras närmare i rapporten Coronaviruspandemins inverkan på den digitala säkerheten.
Mer information
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected], tfn 0295 535 022
Ledande specialsakkunnig och VAHTI-generalsekreterare Kimmo Rousku, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected], tfn 0295 535 120
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation