JUDO-hanke kehittää julkisen hallinnon digiturvaa vuosina 2019–2021
Julkaisuajankohta
26.2.2019
17.17
Tiedote
Väestörekisterikeskus on käynnistänyt JUDO-hankkeen digitaalisen turvallisuuden kehittämiseksi julkisen hallinnon organisaatioissa. Digitaalinen turvallisuus käsittää viisi osa-aluetta: riskienhallinnan, toiminnan jatkuvuuden ja varautumisen, tietoturvallisuuden, kyberturvallisuuden sekä tietosuojan.
JUDO-hanke hyödyntää erilaisia, osin uudenlaisia toteutustapoja sekä tietysti oppeja aiemmista hankkeista. Väestörekisterikeskus tuottaa osana JUDO-hanketta muun muassa julkisen hallinnon käyttöön digiturvan koulutusratkaisun, joka sisältää myös digiturvapelin.
14.3. järjestetään JUDO-hankkeen virtuaalinen aloitusseminaari, joka on kaikille avoin. JUDO-hankkeen tilaisuudet ovat vuorovaikutteisia ja virtuaalisia, mikä mahdollistaa osallistumisen myös muihin kuin oman alueen tilaisuuksiin.
Tavoitteena toimivat ja luotettavat digitaaliset palvelut
Tavoitteena on varmistaa, että julkisen hallinnon digitaaliset palvelut toimivat ja että niihin luotetaan. Tätä tavoitetta edistetään kehittämällä digiturvan johtamista, henkilöstön digiturvaosaamista sekä tarjoamalla tukea turvallisempien palveluiden kehittämiseksi. Näitä asioita kehitetään JUDO-hankkeen viidessä projektissa:
1. Tukea digituvallisuuden johtamiseen ja riskienhallinnan kehittämiseen
Projekti 1 auttaa organisaatioita digiturvallisuuden johtamisen ja riskienhallinnan kehittämisessä tarjoamalla tätä varten nykyaikaisia työkaluja ja malleja. Projektissa luodaan kattava digiturvallisuuden johtamisen ja hallinnan käsikirja sekä opas digiturvan toteuttamiseksi, jotka viedään käytäntöön työpajojen ja vuosittaisten TAISTO-harjoitusten avulla.
2. Tietoturvanormien soveltamis- ja arviointikehikko
Projekti 2 luo tietoturvanormien soveltamis- ja arviointikehikon (VAHTI100). Hankkeessa toteutetaan myös verkkopalvelu, jossa kehikon materiaalit ja soveltamisohjeet julkaistaan kaikkien käyttöön.
3. Digitaalisen turvallisuuden koulutusratkaisu koko julkiselle hallinnolle
Projekti 3 tuottaa julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden koulutusratkaisun, joka koostuu oppimisympäristöstä sekä digiturvapelistä. Koulutusjärjestelmä tuotetaan yhteistyössä HAUSin eOppiva-mallia käyttäen ja julkaistaan koko julkisen hallinnon, osittain kansalaisten ja yritysten käyttöön. Digiturvapeli valmentaa toimimaan fyysisen ja digimaailman erilaisissa tilanteissa pelillisin keinoin.
4. Seurantajärjestelmä digiturvallisuuden hallintaan
Projekti 4 tuottaa organisaatioiden käyttöön digiturvallisuuden seurantajärjestelmän, jonka avulla organisaatio voi seurata ja arvioida sen digiturvallisuuden osa-alueiden kehittymistä. Organisaatio saa laajempaa kokonaiskuvaa sen omaa sekä koko julkisen hallinnon kokonaiskuvan raportointitarpeita varten.
5. Digitaalisen turvallisuuden harjoituksille malli ja suunnitelma
Projekti 5 tuottaa harjoitusmallin ja -suunnitelman erilaisten digitaaliseen turvallisuuteen liittyvien harjoitusten kehittämiseksi ja järjestämiseksi.
JUDO-hanke järjestää ensimmäisen virtuaalisen työpajatilaisuuden 14.3.2019 klo 12.30 – 16.00.
Lisätiedot ja ilmoittautuminen >>
Valtiovarainministeriö julkaisi joulukuussa 2019
julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden kehittämisohjelman. Kehittämisohjelman toimeenpano on vastuutettu Väestörekisterikeskukselle, joka on asettanut sen toteuttamiseksi JUDO-hankkeen vuoden 2021 loppuun.
Lisätietoa:
Hankepäällikkö ja projektipäällikkö (2 ja 4) Kirsi Janhunen, [email protected], 029 553 5155
Projektipäällikkö (1) Kimmo Rousku, [email protected], 029 553 5120
Projektipäällikkö (3) Juha Kirves, [email protected], 029 553 5151
Projektipäällikkö (5) Hanna Heikkinen, [email protected], 029 553 5121
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation