Digiturvabarometri: Yritysten tietoturva huolettaa, huijausyritykset yleistyvät ja väsyminen etätyöhön heijastuu mahdollisina digiturvariskeinä
Digi- ja väestötietovirasto selvittää digitaaliseen turvallisuuteen liittyvää osaamista, koulutustarpeita, huolia, toteutuneita uhkia sekä koronapandemian vaikutuksia kyselyllä, joka on suunnattu julkisen hallinnon henkilöstölle. Digiturvabarometrin kysely käynnistettiin syyskuussa 2020, ja lokakuussa julkaistiin ensimmäinen raportti. Se perustui 1892 vastaukseen (1723 vastausta Digiturvabarometrin jukisesta kyselystä ja 169 vastausta Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden VAHTI-johtoryhmän jäseniltä). Toinen raportti julkaistaan helmikuussa 2021, ja se perustuu 453 uuteen vastaukseen, jotka kyselyyn on saatu 12.2.2021 mennessä. Tässä tiedotteessa julkaisemme ennakkotietoa tulevasta raportista.
Viranomaisten tietoturvaan luotetaan vahvemmin kuin yritysten
Kyselyn perusteella voidaan todeta, että Suomessa vallitsee edelleen korkea luottamus oman työnantajan ja viranomaisten kykyyn käsitellä turvallisesti henkilötietoja ja muita tietoja. Lähes 80 % vastaajista luottaa siihen, että oman työnantajan (78,9 %) tai viranomaisen (77,1 %) haltuun annetut tiedot ovat turvassa.
Sen sijaan luottamus yritysten kykyyn käsitellä tietoja turvallisesti on selvästi heikommalla tasolla. Alle neljännes vastaajista (24,1 %) luottaa omien tietojensa olevansa turvassa yrityksen hallussa. Luottamuspulaa voivat ainakin osittain selittää kansainvälisten yritysten palveluihin kohdistuneet hyökkäykset, joissa esimerkiksi suuria määriä käyttäjien salasanoja on vuodettu verkkoon.
Identiteettivarkauden mahdollisuus huolettaa
Luottamus kaikkien toimijoiden tietoturvaan – niin työnantajan, viranomaisten kuin yritystenkin – on laskenut hieman, noin kolme prosenttiyksikköä lokakuun 2020 Digiturvabarometriin verrattuna. Yksi mahdollinen syy tähän on loppuvuodesta 2020 paljon huomiota saaneet onnistuneet kyberhyökkäykset, esimerkiksi Psykoterapiakeskus Vastaamon tapaus.
Myös huoli identiteettivarkauden mahdollisuudesta on kasvanut. Vastaajista 33,7 % on siitä huolissaan tai erittäin huolissaan, kun vastaava luku lokakuussa oli 29,3 %.
Huijauspuheluita tulee runsaasti myös työpuhelimiin
Digiturvabarometrin vastauksissa näkyi selvästi erilaisten huijausten yleistyminen. Huolestuttavan paljon ovat lisääntyneet etenkin huijauspuhelut. Työtehtävissä huijauspuheluja ilmoitti saaneensa 64,1 % vastaajista. Nousua on jopa 13 prosenttiyksikköä lokakuun barometrin tuloksiin verrattuna.
Huijaussähköpostia ilmoittaa saaneensa vapaa-ajalla 78,5 % vastaajista ja työpaikalla 79 %. Työssä huijausviestejä saaneissa on lokakuuhun verrattuna 3,6 prosenttiyksikön nousu.
Väsyminen etätyöhön heijastuu riskeinä digitaaliseen turvallisuuteen
Pitkään jatkunut koronapandemia ja sen vaikutus työssä suoriutumiseen jakaa mielipiteitä. Vastaajista 35 % arvioi suoriutuneensa työtehtävistään paremmin korona-aikana kuin ennen sitä. Vastaavasti 12,9 % kertoo oman suoriutumisensa heikentyneen.
Eräs barometrin tuloksissa havaittava huolestuttava kehityssuunta koskee työn kuormittavuutta ja henkistä jaksamista. Lähes puolet vastaajista (44,9%) kokee, että työn kuormittavuuden osalta edessä oleva kevät tulee olemaan raskaampi kuin viime vuosi. Tällä voi olla oleellisesti merkitystä digitaaliseen turvallisuuteen, koska kiire, stressi, turhautuminen ja muut häiriötekijät edesauttavat inhimillisten virheiden tekemistä, joka taas voi johtaa erilaisiin henkilötietojen tietoturvaloukkauksiin.
Digi- ja väestötietovirasto ottaa Digiturvabarometrin havainnot huomioon vastuullaan olevan Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) ja työryhmien toiminnassa sekä julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden kehittämisohjelman hankkeen (JUDO) eri projekteissa.
Lisätiedot
Julkaisemme yksityiskohtaisemman Digiturvabarometri-raportin helmikuun aikana osoitteessa dvv.fi/vahti.
Digiturvabarometrin kysely on avoinna verkossa 31.12.2021 asti, ja toivomme siihen jatkossakin vastauksia. Barometrista julkaistaan raportteja säännöllisesti.
Lue myös: edellinen Digiturvabarometri-raportti, 22.10.2020
Yhteystiedot
Kimmo Rousku, johtava erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], puh. 0295 535 120
Päivitys 22.6.2021: Lokakuussa 2020 julkaistun raportin pohjana oli yhteensä 1892 vastausta (ei 1891, kuten tiedotteessa alun perin luki).
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation