Digitaalinen toimintaympäristö tuo mukanaan uusia uhkia – hallittu riskinotto on avain onnistumiseen
Riskienhallinnan merkitys korostuu toimintaympäristön muuttuessa ja digitalisoituessa. Kun riskienhallinta on luonnollinen osa johtamisjärjestelmää ja jokapäiväistä tekemistä, voivat riskit kääntyä myös mahdollisuuksiksi ja auttaa organisaatiota onnistumaan. Valtiovarainministeriön järjestämässä seminaarissa 12.3. paneuduttiin riskienhallinnan merkitykseen erilaisissa organisaatioissa valtionhallinnossa sekä kunnallisella että yksityisellä sektorilla.
Riski tarkoittaa epävarmuuden vaikutusta tavoitteisiin, poikkeamaa odotetusta. Vaikutus voi olla myönteinen tai kielteinen odotettuun verrattuna. Täten riskienhallinnaksi voidaan kutsua toimintoa, jolla johdetaan ja ohjataan organisaation riskejä.
– Riskienhallinnan täytyy tuottaa selvää lisäarvoa organisaation toiminnalle ja riskien hallintatoimenpiteiden kustannusten ja vaikutusten täytyy olla mitattavissa. Toimiva riskienhallinta mahdollistaa näin organisaation menestyksen ja onnistumisen, VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku Väestörekisterikeskuksesta perustelee riskienhallinnan tarpeellisuutta.
Riskienhallinnassa huomioitava organisaatioiden erot
Riskienhallinta ei ole vain uhkien tunnistamista ja riskienhallintaa, vaan se tarkoittaa erilaisten mahdollisuuksien näkemistä siten, että samalla hahmotetaan niihin liittyvät positiiviset mahdollisuudet.
– Organisaatioiden toiminnan kehittämiseksi on kokeiltava ja kehitettävä uudenlaisia toimintamalleja, mikä edellyttää riskien ottamista hallitusti, ei vain riskien välttelemistä. Riskienhallinnassa on aina huomioitava organisaation ja toimialan luonne, kriittisyys ja toimintaympäristön muutokset eli täysin sama malli ei kaikissa organisaatioissa voi toimia, Rousku korostaa.
Riskienhallintatyön helpottamiseksi Valtiovarain controller -toiminto on julkaissut riskienhallintapolitiikkamallin, joka on valtionhallinnon ja laajemmin julkisen hallinnon eri toimijoiden sovellettavissa organisaatioiden eroavaisuudet huomioiden. Tätä täydentää valtiovarainministeriön VAHTI-julkaisu 22/2017 Ohje riskienhallintaan.
Tietoturva, tietosuoja ja riskienhallinta liittyvät kiinteästi yhteen
Digitaalinen toimintaympäristö tuo mukanaan entistä enemmän haasteita ja uhkia, kuten palvelunestohyökkäyksiä tai lunnashaittaohjelmia, joiden vaikutukset voivat olla merkittäviä. Riskeihin ei tule kuitenkaan suhtautua vain teknisinä, vaan on syytä nähdä ne laajemmin myös esimerkiksi taloudellisina ja henkilöihin kohdistuvina riskeinä.
– Riskienhallinta on tärkeää saada osaksi johtamiskoulutusta eikä sitä pitäisi käsitellä erillisenä asiana. Riskienhallintapolitiikan ja -prosessien tulisi olla ajan tasalla kuten myös riskienhallintaan tarvittavien resurssien. Riskienhallinnan toteutumista sovituissa toiminnoissa voi helpottaa esimerkiksi vuosikellon avulla, Rousku vinkkaa.
Valitettavan usein riskienhallinta päättyy riskien tunnistamiseen, vaikka seurannan ja hallinnan tulisi ulottua huomattavasti pidemmälle. Ennakoiva riskienhallinta on aina hyödyllisempää kuin jälkiviisaus.
Hyvä esimerkki ennakoidusta riskienhallinnasta on toukokuussa sovellettavaksi tuleva, henkilötietojen käsittelyä parantava EU:n tietosuoja-asetus, jonka velvoitteet ovat osin riskiperusteisia eli asetuksen vaatimuksia on mahdoton täyttää ilman riskienhallintaa.
Ajattelun muuttaminen riskienhallintalähtöiseksi mahdollistaa innovatiiviset ja ketterät tavat kehittää toimintaa myös julkishallinnossa. Nykyaikaisissa menetelmissä, kuten Leanissa, riskienhallinta onkin sisäänrakennettuna eli laatu, turvallisuus ja riskienhallinta tukevat toisiaan ja niistä löytyy yhdessä eteenpäin vievä voima. Tätä voimaa on löydyttävä, koska maailma ei ole koskaan valmis.
Väestörekisterikeskus vastaa Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän eli VAHTIn operatiivisesta toiminnasta ja toiminnan kehittämisestä. VAHTI toimii julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden kehittämisestä ja ohjauksesta vastaavien organisaatioiden yhteistyö-, valmistelu- ja koordinaatioelimenä. Sen laaja-alaiseen toimintaan osallistuu yli 130 johtajaa ja asiantuntijaa yli 60 eri organisaatiosta.
Katso myös:
Lisätiedot:
VAHTI-pääsihteeri
Kimmo Rousku
[email protected]
p. 029553 5120
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation