Automaattisesti parempi Suomi.fi: Lingsoft ja Väestörekisterikeskus parantavat kielellistä saavutettavuutta kieliteknologian avulla
Verkkopalveluiden saavutettavuus on Väestörekisterikeskukselle tärkeää, ja saavutettavuus huomioidaan Suomi.fi-palveluiden kehityksessä laajasti.
Väestörekisterikeskus on ensimmäisenä toimijana Suomessa päättänyt valvoa ja parantaa automaattisesti myös verkkopalvelunsa tekstisisällön saavutettavuutta. Lingsoft toimittaa Väestörekisterikeskukselle marraskuussa 2018 Laatuagentti-työnimellä kehitetyn ratkaisun, joka auttaa julkisten palvelujen tarjoajia kirjoittamaan ymmärrettäviä, virheettömiä ja entistä saavutettavampia palvelukuvauksia.
Suomi.fi:n taustalla toimivaan palvelutietovarantoon on koottu kaikki julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat. Tiedot näkyvät Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelu on tarkoitettu kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille. Suomi.fi-palvelutietovarannon tavoitteena on tuottaa ja ylläpitää tietoa helposti ja hallitusti yhdessä paikassa ja samalla tarjota tiedot käytettäväksi myös Suomi.fi-verkkopalvelun ulkopuolella. Avointa rajapintaa käyttäen tietoja voidaan hyödyntää avoimen datan periaatteiden mukaisesti myös esimerkiksi muissa verkkopalveluissa.
Palvelutietovarannon tavoitteena on parantaa julkisten palveluiden saavutettavuutta ajasta, paikasta ja käyttäjän kyvyistä riippumatta. Sisältö on tärkeä osa verkkopalveluiden saavutettavuutta, ja sisällön saavutettavuuden ydin on selkeä ja ymmärrettävä kieli. Selkeä yleiskieli palvelee kaikkia osapuolia: mitä yksiselitteisemmin lukija ymmärtää sivuston sisällön, sitä sujuvammin sähköiset palvelut toimivat ja sitä tasa-arvoisempia ne ovat käyttäjilleen.
Väestörekisterikeskus ja Lingsoft ovat kehittäneet yhdessä Lingsoftin kieliteknologiaan perustuvan ratkaisun parantamaan palvelutietovarannon kielellistä saavutettavuutta. Kyseessä on rajapinnan kautta toimiva, räätälöity laatutarkistin, joka huomauttaa kirjoittajia esimerkiksi kapulakielisyydestä, kirjoitusvirheistä ja tekstin rakenteisiin liittyvistä seikoista sekä antaa ohjeita niiden korjaamiseen. Kun rutiininomaista laadunhallintaa voidaan ulkoistaa ja automatisoida, saa Suomi.fi-palvelun verkkotoimitus keskittyä vaativampiin työtehtäviin, jotta Suomi.fi palvelisi käyttäjiään entistä paremmin. Tuotannossa ratkaisusta tullaan käyttämään nimeä automaattinen tekstintarkistus.
Lue lisää Lingsoftin ratkaisusta Väestörekisterikeskuksen blogista: https://vrk.fi/blogit/-/blogs/ei-007-vaan-30-000-palvelutietovarannon-agentilla-on-lupa-parantaa
Katso suomeksi tekstitetty video, joka kertoo Suomi.fi-verkkopalvelun saavutettavuudesta: https://www.youtube.com/watch?v=kv6gRUTp5yA&feature=youtu.be
Lue lisää julkisia verkkopalveluita ohjaavan saavutettavuusdirektiivin kansallisesta toimeenpanosta valtiovarainministeriön sivuilta: https://vm.fi/saavutettavuusdirektiivi
Lisätietoja hankkeesta antavat:
Väestörekisterikeskus, Palvelutietovarannon palveluomistaja Jari Suhonen, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
Lingsoft Oy, asiakaskokemusjohtaja Maria Leinonen, etunimi.sukunimi[at]lingsoft.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation