Suomi.fi-valtuudet
Arvio: Yritys voi säästää jokaisen asiointikerran kustannuksissa jopa 6–10 euroa integroimalla palveluihinsa Suomi.fi-valtuudet
Valtuudet -palvelun avulla henkilö tai yritys voi valtuuttaa tai pyytää valtuutusta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Palvelu on helposti integroitavissa yrityksen omiin sähköisen asioinnin kanaviin. Sen avulla voidaan varmistaa puolesta-asioinnin tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.
”Oman valtuuspalvelun rakentamisen ja ylläpitämisen sijaan, yritys voi vapauttaa omia resursseja muuhun kehittämiseen”, kertoo kehityspäällikkö Mika King Väestörekisterikeskuksesta. Valtuudet-palvelun ainoa kustannus yritykselle on sen integrointi omaan järjestelmään.
Maksuton palvelu kansalaisille, yrityksille ja muille organisaatioille
”Vasta murto-osa suomalaisista yrityksistä hyödyntää Valtuudet -palvelua. Erityisen hyvin se sopisi esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhoidon organisaatioille sekä rahoitus- ja vakuutusalojen yrityksille, joissa on paljon tilanteita, joissa asioidaan yrityksen tai toisen henkilön puolesta. Näillä toimialoilla potentiaalinen kustannussäästö on merkittävä”, King kertoo.
Deloitten vuonna 2015 tekemän arvioinnin perusteella Valtuudet -palvelun avulla on mahdollista säästää jokaisesta asiointikerrasta jopa 6–10 euroa verrattuna asiointiin toimipisteessä.
Helppo käyttöönotto ja aina ajantasaiset tiedot
Valtuudet-palvelun avulla asiointioikeuksien tarkistaminen on yrityksille hallinnollisesti merkittävästi helpompaa kuin oman järjestelmän ylläpitäminen.
”Yrityksen ei tarvitse rakentaa omaa sähköisen valtuuttamisen palvelua, kun puolesta-asioinnin oikeudet tarkistetaan ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä, kaupparekisteristä ja valtuusrekisteristä. Palvelun hyödyntäminen lisää sähköisen asioinnin luotettavuutta ja tietoturvallisuutta ja huolehtii taustalla, että puolesta-asioijan oikeudet ja valtuudet ovat ajan tasalla”, King kertoo.
Ohjelmistotoimittajat voivat integroida palvelun osaksi sähköisen asioinnin alustaa ja esimerkiksi pankit ja vakuutusyhtiöt voivat käyttää palvelua omissa asiointipalveluratkaisuissaan.
”Sähköisen asiointipalvelun integroiminen Suomi.fi-valtuuksiin vie projektiaikaa keskimäärin kuukauden. Valtuustarkistusta on mahdollista hyödyntää sähköisten palvelujen lisäksi myös fyysisissä asiointipisteissä kuten apteekeissa on tehty”, King jatkaa.
Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen Suomi.fi-valtuudet-palvelu on palkittu vuonna 2019 suomalaisessa Blue Arrow Awards -palkintogaalassa yhteiskunnallisesti vaikuttavimpana digitaalisena palveluna sekä Euroopan komission järjestämässä Sharing and Reuse -kilpailussa kansainvälisesti edistyksellisenä, kansalaisten ja yritysten elämää sujuvoittavana palveluna.
Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampia palvelupolkuja: Miten Aava ja Pohjola Sairaala ratkaisivat lapsiperheiden sähköisen asioinnin?
Monet yksityiset lääkäriketjut tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden verkko- ja mobiiliasiointiin. Aikuisen on helppo tunnistautua hoitamaan omia asioitaan, mutta alaikäisten kohdalla on tarve tuplatarkistukseen: onko isä-Esko Esimerkkilä varmasti pikku-Elina Esimerkkilän huoltaja ja siten oikeutettu hoitamaan Elinan asioita? Kun terveysyrityksellä on käytössään Suomi.fi-valtuudet, huoltajuus voidaan varmistaa ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä.
Lue lisää Aavan ja Pohjola Sairaalan ratkaisuista
Lisätiedot
Kehityspäällikkö Mika King, Väestörekisterikeskus, [email protected], 029 5535301
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi henkilö tai yritys voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
- Asiointipalveluun liitettynä Valtuudet-palvelu tarkistaa huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä, jolloin vanhemmat eivät tarvitse erillistä valtuutusta lapsen puolesta asiointiin.
- Suomalaisen yrityksen virallisen edustamisoikeuden Valtuudet -palvelu tarkistaa kaupparekisteristä, joten yrityksen edustaja ei tarvitse välttämättä erillistä valtuutusta yrityksen puolesta asiointiin.
- Valtuudet-palvelulla on luotu lähes neljä miljoonaa valtuutta.
- Valtuudet palvelun avulla tehdään kuukausittain yli kaksi miljoonaa puolesta-asiointia.
- Väestörekisterikeskus on julkaissut Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
- Valtuudet-palveluun liittyvä tekninen aineisto sekä käyttöönoton yhteystiedot löytyvät osoitteesta: palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/valtuudet/esittely
- Lisätietoa Valtuudet-palvelusta: suomi.fi/valtuudet.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation