Edunvalvonta-asian käsittely holhousviranomaisessa
Edunvalvonta-asian käsittely holhousviranomaisessa vaihtelee sen mukaan, onko asia tullut vireille henkilön omalla hakemuksella vai toisen henkilön tekemällä ilmoituksella. Holhousviranomainen voi ratkaista asian, jossa henkilö hakee edunvalvojan määräämistä itselleen. Holhousviranomaiselle tulleen ilmoituksen johdosta viranomainen selvittää, onko henkilö edunvalvonnan tarpeessa ja tekee tarvittaessa käräjäoikeudelle hakemuksen edunvalvojan määräämiseksi. Kaikki holhousviranomaiselle saapuneet ilmoitukset eivät siis johda edunvalvojan määräämiseen.
Hakijan kuuleminen
Henkilön pyytäessä holhousviranomaista määräämään itselleen edunvalvojan, kuulee viranomainen häntä aina henkilökohtaisesti. Tämä tarkoittaa vapaamuotoista keskustelutilaisuutta edunvalvojan määräämiseen liittyvistä asioista. Kuuleminen tapahtuu ensisijaisesti holhousviranomaisen yksikössä tai etäyhteyden avulla. Etäyhteys on mahdollista muodostaa esimerkiksi asiointi-/yhteispalvelupisteistä tai hoitokodin, sosiaalityöntekijän tai muun virkailijan tietokoneelta. Kuulemistilaisuus voidaan järjestää etäyhteyden avulla myös Digi- ja väestötietoviraston toisesta yksiköstä. Kuuleminen on mahdollista järjestää esimerkiksi sairaalassa tai hoitokodissa, jos tilaisuutta ei voida muutoin järjestää.
Läheisten kuuleminen
Oman hakemuksen yhteydessä hakijan mielipide lähtökohtaisesti ratkaisee kuullaanko hänen läheisiään asian käsittelyn yhteydessä. Viranomainen voi kuulla tarvittaessa hakijan puolisoa, lasta tai muuta läheistä. Läheisiä kuullaan lähtökohtaisesti kirjallisesti.
Edunvalvonta-asian käsittely ja tilanteen selvittely
Ilmoitusasian käsittely on holhousviranomaisessa lähtökohtaisesti kirjallista. Viranomainen selvittää ilmoituksen kohteena olevan henkilön edunvalvonnan tarvetta kuulemalla henkilö itseään, jos se on mahdollista. Tarvittaessa viranomainen kuulee myös hänen läheisiään. Viranomainen voi esimerkiksi kuulla puolisoa, lapsia tai asioita aikaisemmin hoitanutta henkilöä.
Holhousviranomainen voi selvittää edunvalvonnan tarvetta hankkimalla muitakin tarpeellisiksi katsomiaan selvityksiä. Selvityksiä voidaan pyytää esimerkiksi ulosottoviranomaiselta, sosiaalitoimelta, terveydenhuollolta, pankeilta, kansaneläkelaitokselta ja muulta sellaiselta taholta, jolla voi olla tarvittavia tietoja asian ratkaisemiseksi.
Edunvalvonta-asiassa tarvittavia selvityksiä
Edunvalvojan määräämisasian yhteydessä hankitaan yleensä lääkärinlausunto edunvalvontaan esitetyn henkilön terveydentilasta. Lääkärinlausunnossa esitetään lääketieteellisin syin perustellut johtopäätökset mm. siitä, onko henkilö kykenevä valvomaan etuaan taikka huolehtimaan itseään tai varallisuuttaan koskevista asioista. Lausunnossa lääkäri ottaa kantaa myös mm. siihen kykeneekö asianomainen ymmärtämään edunvalvojan määräämistä koskevan asian merkityksen, voidaanko häntä kuulla asiassa henkilökohtaisesti ja minkä kaltaisissa taloudellisissa, oikeudellisissa tai henkilöä koskevissa asioissa hän tarvitsee edunvalvojan tukea.
Henkilön pyytäessä edunvalvojan määräämistä itselleen tulee hakijan itse hankkia lääkärinlausunto terveydentilastaan. Lääkärinlausunto liitetään kirjalliseen hakemukseen edunvalvojan määräämiseksi. Jos lausunto ei ole hakemuksen liitteenä, pyytää holhousviranomainen hakijaa täydentämään hakemustaan puuttuvalla lausunnolla.
Holhousviranomaisen saadessa ilmoituksen edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä, hankkii viranomainen tarvittaessa lääkärinlausunnon edunvalvonnan tarpeen arvioimiseksi. Holhousviranomaisella on lain mukaan oikeus salassapitosäännösten estämättä hankkia ne tiedot ja selvitykset, jotka ovat tarpeen edunvalvonta-asian ratkaisemiseksi.
Katso Sosiaali- ja terveysministeriön ohje 1999:51
Lomakkeet
Holhousviranomainen voi pyytää kunnan sosiaali- tai terveydenhuollon toimielimeltä lausunnon edunvalvontaan esitetyn olosuhteista, jos selvityksen saaminen on tarpeen edunvalvonta-asian ratkaisemiseksi. Selvitys pyydetään sen kunnan sosiaali- tai terveydenhuollon toimielimeltä, jossa edunvalvontaan esitetyllä on kotikunta tai jossa hän pääasiallisesti oleskelee. Selvityksessä voidaan pyytää tietoa esimerkiksi siitä, minkälaisia hoidettavia asioita edunvalvontaan esitetyllä on ja mitä ongelmia näiden hoitamisessa on ollut.
Edunvalvojalle annettu määräys on voimassa toistaiseksi tai määräystä annettaessa asetetun määräajan. Jos edunvalvoja on määrätty tiettyä tehtävää varten, määräys on voimassa, kunnes tehtävä on suoritettu. Edunvalvojan tehtävä voidaan aina määrätä lakkaamaan, jos päämies ei ole enää edunvalvonnan tarpeessa.
Holhoustoimen yhteystiedot
Postiosoite
Omaisuusluettelot ja vuosi- ja päätöstilit lähetetään palvelupaikan omaan postiosoitteeseen.
Muu holhoustoimen posti lähetetään osoitteella:
Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1001, 02151 Espoo.
Chat-palvelu
Voit esittää yleisiä kysymyksiä myös verkkosivujemme chatin kautta. Chat palvelee ma-pe klo 9-15. Ethän ilmoita chatin kautta arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia.
Chatin löydät tämän sivun oikeasta alareunasta.
Puhelinnumero
Puhelinpalveluaika arkisin kello 9–12
Palvelunumero 0295 536 256
Sähköposti
Käytä sähköpostin lähettämiseen DVV:n turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]
Lähetä sähköposti turvapostina
Palvelupaikat
Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Tietoa mm. lääkäreille, viranomaisille ja muille tahoille
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta