Hyppää sisältöön

Viranomaispostista luopuminen säästäisi tonneittain hiilidioksidipäästöjä ja paperia – ja vielä miljoonia veroeuroja kaupan päälle

Julkaisuajankohta 7.5.2020 7.00
Tiedote

Paperista viranomaispostia postitetaan Suomessa edestakaisin kansalaisten ja viranomaisten välillä miljoonia kiloja vuodessa. Siirtyminen sähköisiin viranomaisviesteihin olisi kuitenkin vain muutaman klikkauksen päässä Suomi.fi-sivuston Viestit-palvelussa.

Viestiä paperipostista luopumisen hyödyistä tukee myös Suomen luonnonsuojeluliitto.

– Haastamme jokaisen suomalaisen tutkailemaan omaa päivittäistä paperipostipinoaan: mitkä viestit sieltä voisi pyytää sähköisesti? Suomi on metsien maa – mutta on sääli kaataa yhtään puuta turhaksi paperiksi, Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Harri Hölttä kertoo.

Jo yli 400 000 suomalaisella on käytössä Suomi.fi-viestit. Palvelun kautta lähetetään kuukausittain noin 320 000 virallista viestiä sähköisesti, ilman kuljetuksen vaatimia hiilidioksidipäästöjä tai paperitulosteita. Alkuvuoden aikana yli 100 000 suomalaista on luopunut viranomaisten lähettämästä paperipostista ja siirtynyt käyttämään Suomi.fi-viestejä.

– Esimerkiksi pelkästään Verohallinnon lähettämästä paperipostista luopuminen vähentäisi vuosittain noin 1 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 1,3 miljoonaa kiloa paperia ja säästäisi vielä noin 10 miljoonaa euroa verovaroja, viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki Verohallinnosta kertoo. Jos kaikki viranomaisposti kulkisi sähköisesti, nämä luvut moninkertaistuisivat.

Suomi.fi-viestien kautta on mahdollista vastaanottaa omaan asiointiin liittyviä viestejä ja herätteitä jo lähes 270 viranomaiselta. Esimerkiksi Verohallinto, Traficom, monet kunnat ja TE-palvelut hyödyntävät palvelua.

– Vaikka yhä useammalle meistä viestien vastaanottaminen sähköisesti on muuten arjessamme mieluisaa, viranomaispostin kanssa ajatellaan vielä helposti perinteistä paperia. Samat hyödyt koskevat kuitenkin viranomaispostia siinä missä muitakin viestejä: sähköinen viestintä on helppoa ja nopeaa eikä asiointi ole sidottu palvelupisteiden tai puhelinpalvelun aukioloaikoihin, kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta muistuttaa. 

Viestit-palvelu kokoaa viranomaisviestit myös yhteen paikkaan, jolloin virallisia papereita ei tarvitse etsiä kodin paperiarkistoista.

– Kansalaisille on kätevää, että palveluun tulleet viranomaisten viestit, todistukset ja tiedoksiannot löytyvät yhdestä paikasta. Kun lataa käyttöön Suomi.fi-mobiilisovelluksen, viestit kulkevat mukana myös omassa puhelimessa, Juka-Lahdenperä kertoo.


Mikä on Suomi.fi-viestit?

  • Kun otat käyttöön Suomi.fi-viestit, annat yleisen suostumuksen sille, että viranomaiset voivat toimittaa sinulle viestejä sähköisesti.
  • Viranomaiset ottavat sähköisen asioinnin käyttöön vaiheittain. Löydät Suomi.fi sivuilta tiedon siitä, mitkä viranomaiset jo käyttävät sähköistä asiointia. 
  • Suomi.fi-viestit palvelun kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön

  • Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
  • Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit ja valitse sähköinen viestintäkanava.
  • Ilmoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
  • Voit myös ladata Suomi.fi-sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.

Vuoden 2020 huhtikuun loppuun mennessä 

  • Suomi.fi-viestit on ottanut käyttöön 404 000 henkilöä.  
  • Suomi.fi-sovelluksen on ladannut yli 211 000 henkilöä.   
  • Viestit-palvelua käyttää yli 268 viranomaista ja yli 490 asiointipalvelua.
Tiedote - VAIN Henkilöasiakkaat-etusivulle suomi.fi suomi.fi-meddelanden