Varakorttien myöntämiseen tiukennuksia 1.3. alkaen - Saattaa vaatia organisaatioltanne toimenpiteitä

31.1.2020 16.01
Tiedote

Sote-korttien ja organisaatiokorttien varakorttien (tilapäisvarmenteiden) myöntämiseen on tulossa tiukennuksia 1. maaliskuuta 2020 alkaen. Syynä muutoksiin ovat lainsäädäntöön perustuvat tietoturvavaatimukset.

1) Henkilöllä pitää olla voimassa oleva toimikortti ennen kuin hänelle voi tehdä varakortin

1.3. alkaen varakortin voi tehdä vain sellaisille henkilöille, joilla on jo voimassa oleva sote-kortti tai organisaatiokortti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että henkilön kortin täytyy olla Vartissa Luovutettu-tilassa. Jos kortin tila on jokin muu kuin Luovutettu, ei henkilölle voi tehdä varakorttia.

2) Jatkossa henkilöllä voi olla vain yksi voimassa oleva varakortti

Jatkossa samalla henkilöllä saa olla vain yksi varakortti voimassa yhtä varsinaista korttia kohden. Jos henkilöllä on jo yksi voimassa oleva varakortti, Vartissa ei ole mahdollista tehdä toista varakorttia. Mahdollinen voimassa oleva varakortti on palautettava ja suljettava ennen uuden varakortin tekemistä.

Niissä tapauksissa, joissa samalla henkilöllä on kaksi voimassa olevaa varmennekorttia (esim. ammattikortin lisäksi organisaatiokortti), voi molemmille korteille tehdä tarvittaessa varakortin.

Nykyiset varakortit ovat voimassa normaalisti

Muutos ei vaikuta nykyisten voimassaolevien varakorttien voimassaoloaikaan tai toimintaan. Ennen 1.3.2020 ladatut tilapäisvarmenteet ovat siis normaalisti voimassa.

Muuta ajankohtaista: Kortinhaltijalle jatkossa sähköposti-ilmoitus uudesta korttitapahtumasta

Vuoden 2020 aikana otetaan käyttöön automaattiset sähköposti-ilmoitukset. Vartti lähettää kortinhaltijalle sähköposti-ilmoituksen korttiin liittyvistä tapahtumista, kuten esimerkiksi ilmoituksen tehdystä varakortista, tilatusta toimikortista ja kortin vanhenemisesta. Tällä ei ole vaikutusta rekisteröijän työhön.

Lisätietoja: [email protected]

Tiedote - Organisaatioasiakkaat

Suomen väkiluku 5 542 840