Hyppää sisältöön

Väestörekisterikeskuksen verkkoasiointi avautunut

Julkaisuajankohta 13.2.2017 9.26
Tiedote

Väestörekisterikeskus (VRK) on uudistanut julkishallinnon, yritysten ja yhteisöjen kanssa tehtävää asiointia. VRK:n ja sen organisaatioasiakkaiden välinen asiointi on sähköistetty keskeisimpien lupa- ja sopimusprosessien osalta.

Asiakkaat voivat nyt 13.2.2017 lähtien ottaa käyttöön VRK:n palveluita, kuten väestötietojärjestelmän tietopalveluita ja varmennepalveluita, sähköisesti.

Verkkoasiointi korvaa nykyiset paperihakemukset ja pdf-lomakkeisiin perustuvat menettelyt kokonaan. Olemassa olevat luvat ja sopimukset eivät näy asiakkaalle verkkoasioinnissa, mutta jatkossa verkkoasioinnin kautta tehdyt asiakirjat näkyvät.

Perinteiset allekirjoitukset on korvattu verkkoasioinnissa vahvalla sähköisellä tunnistamisella ja allekirjoituksella. Valmiit päätökset tai sopimukset toimitetaan jatkossa sähköisessä muodossa verkkoasioinnin kautta.

Uudistuksella helpotetaan asiointia, parannetaan näkyvyyttä asian käsittelyn etenemiseen ja nopeutetaan asian käsittelyä.

Verkkoasioinnin käyttö edellyttää rekisteröitymistä palveluun. Osoite verkkoasiointiin, palvelukuvaus ja tietosuojaseloste löytyvät VRK:n asiakassivusto Eevertistä osoitteesta eevertti.vrk.fi/asiointi. Sivustolta löytyvät myös verkkoasioinnin rekisteröitymisohjeet ja ohjevideo. Jatkossa palvelua tullaan kehittämään saadun palautteen perusteella.

Lisätietoja:

Kehityspäällikkö Reko-Aleksi Renvik, [email protected], puh. 0295 535 289.