Kokonaisarkkitehtuuri auttaa päätöksenteossa – Arkkitehtuuripankki on mallintajien yhteinen työkalu
Arkkitehtuuripankki tukee julkishallinnon digitalisaatiota ja organisaatioiden kokonaisarkkitehtuurityötä. Arkkitehtuuripankki.fi-palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille ja arkkitehdeille luotu palvelu. Palvelussa voi mallintaa oman organisaation arkkitehtuuria ja organisaatioiden yhteisiä arkkitehtuureja. Mallinnukset voi myös julkaista kaikkien käyttäjien nähtäviksi ja hyödynnettäviksi.
Mihin Arkkitehtuuripankkia voi käyttää?
Esimerkiksi kunta tai kaupunki voi hyödyntää Arkkitehtuuripankkia miettiessään, miten järjestetään kuntalaisen pääsy lääkäriin tai muuhun palveluun. Arkkitehtuuripankissa kehittäjä voi mallintaa, mitä kaikkia järjestelmiä, organisaatioita, tietoa ja toimenpiteitä tämän toteuttamiseen tarvitaan. Miten lääkäriaika varataan, minne tieto kulkee ja minne sen pitäisi kulkea. Lisäksi voidaan kuvata, minkälainen tekninen alusta palvelulle tarvitaan. Esimerkiksi tämän kokonaisuuden voisi mallintaa kuvana Arkkitehtuuripankkiin ja samaa kuvaa voisivat muutkin kunnat tai toimijat hyödyntää vastaavia asioita pohtiessaan. Jokaisen ei tarvitse aloittaa aivan alusta, kun toisten työstä voi löytyä lähes valmiita ratkaisuja.
Arkkitehtuuripankki ohjaa yksittäisen organisaation kokonaisarkkitehtuurityötä tietohallintolain ja JHS 179 -suosituksen mukaisesti.
Kuka voi käyttää Arkkitehtuuripankkia?
Palvelu on kaikille julkishallinnon toiminnan kehittäjille tarkoitettu palvelu. Ohje käyttöoikeuksien tilaamiseen löytyy osoitteesta www.arkkitehtuuripankki.fi. Sovithan ennen käyttöoikeuksien tilaamista asiasta oman organisaatiosi sisällä.
Arkkitehtuuripankissa on tällä hetkellä yli tuhat käyttäjää erilaisista julkishallinnon organisaatioista, kuten ministeriöistä, virastoista, maakunnista ja kunnista.
Muutamia esimerkkejä Arkkitehtuuripankin hyödyntämisestä eri organisaatioissa:
- Vantaan kaupunki mallinsi ketterän kokonaisarkkitehtuurityön mallin
- Valtiovarainministeriö mallinsi yhtenäispolitiikan sote- ja maakuntauudistuksen digipalveluille
- Helsingin kaupunki mallintaa toiminnan kehittämistä ja tukemista omassa Arkkitehtuuripankki-ympäristössään
- Valtori mallinsi palvelunsa uudelleenkäytettäviksi mallinnuskomponenteiksi Arkkitehtuuripankkiin
- Evira kuvasi palveluun useita tietojärjestelmähankkeita
- Väestörekisterikeskus mallintaa palvelussa virastofuusion toteutusta
- Useampi organisaatio on kuvannut kokonaisarkkitehtuurinsa Arkkitehtuuripankkiin
- Apotti-hanke ryhtyy käyttämään Arkkitehtuuripankkia toiminnan kehityksen tukena
Kuka Arkkitehtuuripankki-palvelun tarjoaa?
Arkkitehtuuripankin julkishallinnon kehittäjille tarjoaa Väestörekisterikeskus, jonka yksi keskeinen tehtävä on tukea julkishallinnon digitalisaatiota. Teknisen toteutuksen toimittaa QPR Software Oyj. Palvelu sisältää ohjelmistoratkaisun sekä käytön tuen QPR Software Oyj:n kautta.
Miten Arkkitehtuuripankki kehittyy seuraavaksi?
Väestörekisterikeskus kehittää palvelua jatkuvasti yhteistyössä teknisen kumppanin, QPR Software Oyj:n kanssa. Lähiaikoina Arkkitehtuuripankki alkaa tarjota tukea tietosuoja-asetuksen mukaiseen kehitykseen ja todentamiseen. Palveluun tulee myös mukaan muun muassa Suomi.fi:n ja Valtorin palvelukirjastot. Suunnitelmissa on myös mahdollistaa sisältöjen katselu ilman tunnuksia. Tällä hetkellä kaikki sisällönkatselu vaatii käyttäjätunnuksen. Erillisympäristö TUVE-toimijoille on myös suunnitteilla.
Lean ja tekoäly osaksi kokonaisarkkitehtuurityötä
Arkkitehtuuripankki tukee lean-työskentelyä. Lean kokonaisarkkitehtuuri on jo käytössä edistyneimmissä kokonaisarkkitehtuureja hyödyntävissä organisaatioissa. Kehitystyössä siirrytään yhä enemmän prosessimaiseen ja ketterään kehittämiseen.
Arkkitehtuuripankin mallinnuspalveluun on jo saatavilla tekoälyyn perustuva laajennus, joka tuottaa automaattisesti prosessikuvauksia ja kuvauksiin voidaan liittää prosesseihin liittyviä mittaristoja.
Tervetuloa Arkkitehtuuripankin käyttäjäksi!
Lisätietoa:
Väestörekisterikeskus, Kehityspäällikkö Hannu Ojala, p. 02 9553 5123, [email protected]
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö