Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019
Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019, kun nykyiset vahvan tunnistamisen sopimukset päättyvät. Väestörekisterikeskuksen kilpailutuksessa vain mobiilivarmenteista sekä Osuuspankin ja Nordean pankkitunnuksista vastaanotettiin taloudellisesti hankinnan mahdollistavat tarjoukset. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Väestörekisterikeskus on huolissaan kansalaisten mahdollisuuksista tunnistautua jatkossa haluamillaan tunnistusvälineillä julkishallinnon palveluihin.
Väestörekisterikeskus on kilpailuttanut vahvan tunnistamisen välineiden välityksen nyt kahdesti. Syksyllä 2017 kilpailutuksessa haettiin kiinteää hintaa, keväällä 2018 tapahtumakohtaista hinnoittelua. Molemmissa kilpailutuksissa useiden toimijoiden tarjoama kustannustaso osoittautui valtiolle liian kalliiksi. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin korkeintaan 5 miljoonaa euroa vuodessa.
Pankkitunnisteiden hyödyntäminen hallinnon palveluissa 2019
Väestörekisterikeskus aloittaa kaikkien pankkien kanssa jatkoneuvottelut, joissa selvitetään taloudelliset edellytykset pankkitunnisteiden käyttämiseen julkishallinnon tunnistamisessa myös tulevaisuudessa.
Jos joidenkin pankkien kanssa ei päästä sopimukseen, on mahdollista, että näiden pankkien pankkitunnuksilla ei voi enää 1.1.2019 alkaen tunnistautua julkishallinnon palveluissa.
Kaikkien pankkien pankkitunnukset toimivat julkishallinnon sähköisissä asiointipalveluissa kuitenkin ainakin vuoden 2018 loppuun saakka.
”Olisi toivottavaa, että kaikki pankit lähtisivät mukaan julkishallinnon tunnistamiseen, jotta jatkossakin kaikki markkinoilla olevat tunnistusvälineet olisivat kansalaisten käytettävissä. Käynnistämme neuvotteluiden ohessa myös laaja-alaisen vuoropuhelun valtion tarpeista ja roolista sähköisen tunnistamisen toimintaympäristössä”, kertoo johtaja Joonas Kankaanrinne Väestörekisterikeskuksesta.
1.1.2019 alkaen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin voi tunnistautua ainakin seuraavilla tavoilla:
- mobiilivarmenteella, jonka saa hankittua kaikilta suurilta teleoperaattoreilta (Telia, Elisa, DNA)
- Poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla (käyttö edellyttää kortin lisäksi kortinlukijaa ja kortinlukija-ohjelmistoa)
- Osuuspankin ja Nordean pankkitunnisteilla
Nämä tunnistautumistavat toimivat varmasti myös vuoden 2018 jälkeen.
Väestörekisterikeskus tiedottaa pankkineuvotteluiden etenemisestä seuraavan kerran viimeistään lokakuussa 2018.
Lisätietoja:
Väestörekisterikeskus, Kehitys-yksikön johtaja Joonas Kankaanrinne, p. 0295 535 233, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö